Η Εύα Καϊλή, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από το 2014 και της Ελληνικής αντιπροσωπείας της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλοδημοκρατών, Πρόεδρος της Επιτροπής για το Μέλλον της Τεχνολογίας και της Επιστήμης, της STOA, μιλά για τη θέση των γυναικών στις επιχειρήσεις με αφορμή την έρευνας “Breaking the Glass Ceiling” της Vodafone.

H έρευνα “Breaking the Glass Ceiling”, αφορά σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Alba Graduate Business School, The American College of Greece και τον Οργανισμό για την Επαγγελματική Ενδυνάμωση των Γυναικών Women on Top, με την υποστήριξη της Vodafone και ευαισθησία σε ζητήματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωπες οι σύγχρονες γυναίκες, προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα. Ο λόγος, για όσους με γνωρίζουν και παρακολουθούν τη δουλειά που κάνω στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, είναι, ενδεχομένως, προφανής. Διανύω τη δεύτερη θητεία μου ως Πρόεδρος της Επιτροπής του ΕΚ για το Μέλλον της Τεχνολογίας και της Επιστήμης, της STOA. Η Επιτροπής που μελετά και κάνει προτάσεις υιοθέτησης πολιτικών σχετικά με την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην ΕΕ, καθώς και την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής ψηφιακής αγοράς. Ήμουν η πρώτη γυναίκα που βρέθηκα στην θέση της Πρόεδρου της STOA το 2016.

Είναι ανησυχητικά τα δεδομένα που παρατηρούνται σχετικά με τη θέση της γυναίκας στην αγορά εργασίας. Μεταξύ άλλων, η Ελλάδα συγκεντρώνει χαμηλή βαθμολογία στον τομέα της γνώσης, που μετρά τις ανισότητες των φύλων στην εκπαίδευση, την κατάρτιση και τον διαχωρισμό των φύλων, 55,7 έναντι 63,5 του μέσου ευρωπαϊκού όρου. Εξίσου χαμηλό είναι το ποσοστό των γυναικών με ειδίκευση σε επαγγέλματα ΤΠΕ, 12,7% έναντι 16,7% του μέσου όρου στην ΕΕ. Ή για τη χρήση του διαδικτύου – 65% οι γυναίκες με 79% οι άντρες.

Από την άλλη όμως, ήταν μεγάλη η χαρά και η ικανοποίηση που ένιωσα όταν διαπίστωσα, σύμφωνα με τις απαντήσεις που έδωσαν οι συμμετέχουσες στην έρευνα, ότι τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις έχουν αρχίσει να σπάνε, παρόλο που δυστυχώς ακόμη δεν έχουν πλήρως εκλείψει. Συγκεκριμένα, θεωρούν ότι έχουν σε μεγάλο βαθμό τις δεξιότητες που απαιτούνται από τις επιχειρήσεις, με 9 στις 10 να έχουν απαντήσει ότι είναι εξίσου ικανές στην απόκτηση ψηφιακών και δεξιοτήτων STEM, όπως και σε αντίστοιχα επαγγέλματα. Επίσης, 9 στις 10 γυναίκες, διαφωνούν απόλυτα με τη δήλωση ότι δεν έχουν τεχνολογικές δεξιότητες για θέσεις ευθύνης. Χαρακτηριστικός είναι ο ρυθμός ανάπτυξης δράσεων για κορίτσια και γυναίκες ώστε να ακολουθήσουν STEM καριέρες.

Όταν η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ήδη εδώ και η ταχύτητα των αλλαγών στη νέα ψηφιακή εποχή επιτάσσει την επένδυση στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και εργασίας σήμερα, γνωρίζουμε καλά, καλύτερα από το παρελθόν, να διεκδικούμε τη γνώση και να προχωράμε επαγγελματικά, αναλαμβάνοντας θέσεις ευθύνης σε οργανισμούς και επιχειρήσεις. Να συμμετέχουμε ενεργά στην δημόσια ζωή και στην πολιτική. Να κατακτάμε τους στόχους μας, προσπερνώντας τα «τεχνητά» εμπόδια του φύλου. Να σπάμε, εν τέλει, την γυάλινη οροφή.

Τα μηνύματα από το χώρο των επιχειρήσεων είναι επίσης πολύ θετικά. Όπως το παράδειγμα της Vodafone, η οποία αναπτύσσει δίκτυα για το μέλλον και αναλαμβάνει δράση για μια ψηφιακή κοινωνία ίσων ευκαιριών για όλους, δεδομένου ότι έχει εντάξει την ενδυνάμωση των γυναικών στην στρατηγική της για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης. Είναι αρκετά τα θετικά παραδείγματα πολυεθνικών που ακολουθούν αυτή την κατεύθυνση.

Τα καλύτερα σίγουρα έρχονται αρκεί να μη θεωρήσουμε τίποτα δεδομένο και να συνεχίσουμε με δουλειά και παιδεία, να σπάμε στερεότυπα άλλων εποχών.