Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-000574/2022
προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Alice Kuhnke (Verts/ALE), Delara Burkhardt (S&D), Sirpa Pietikäinen (PPE), Maria Arena (S&D), Katrin Langensiepen (Verts/ALE), Eleonora Evi (Verts/ALE), Francisco Guerreiro (Verts/ALE), Karen Melchior (Renew), Aurore Lalucq (S&D), Marie Toussaint (Verts/ALE), Yannick Jadot (Verts/ALE), Saskia Bricmont (Verts/ALE), Pierre Larrouturou (S&D), Raphaël Glucksmann (S&D), Monika Vana (Verts/ALE), Samira Rafaela (Renew), Sylwia Spurek (Verts/ALE), Margrete Auken (Verts/ALE), Manuela Ripa (Verts/ALE), Lara Wolters (S&D), Tilly Metz (Verts/ALE), Sarah Wiener (Verts/ALE), Agnes Jongerius (S&D), Martin Hojsík (Renew), Karsten Lucke (S&D), Bettina Vollath (S&D), Anne-Sophie Pelletier (The Left), Dietmar Köster (S&D), Andreas Schieder (S&D), Milan Brglez (S&D), Εύα Καϊλή (S&D), Anna Cavazzini (Verts/ALE), Michal Šimečka (Renew), Martin Buschmann (NI), Eric Andrieu (S&D), Magdalena Adamowicz (PPE), Sylvie Guillaume (S&D), Lucia Ďuriš Nicholsonová (Renew)

Τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παράγοντας που συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή και στον περιβαλλοντικό αντίκτυπο μέσα από το πρίσμα της κατανάλωσης στην ΕΕ, και ο αντίκτυπος αυτός αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά. Η βιομηχανία έχει επίσης τεράστιο αντίκτυπο στα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως. Στο πλαίσιο της στρατηγικής για βιώσιμα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, είναι σημαντικό να αναγνωριστεί ότι ο μετασχηματισμός του τομέα πρέπει να καταστεί εφικτός μέσω νέων νομοθετικών πρωτοβουλιών σε επίπεδο ΕΕ.

1. Τα ενωσιακής εμβέλειας καθεστώτα διευρυμένης ευθύνης παραγωγού (EPR) έχουν ταυτοποιηθεί ως απαραίτητο μέρος της λύσης για τη δημιουργία μιας κυκλικής οικονομίας για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και για την εκπλήρωση από τα κράτη μέλη των δεσμεύσεών τους βάσει της οδηγίας-πλαισίου για τα απόβλητα. Είναι επίσης σημαντικό να ληφθούν υπόψη τα τεράστια ποσά χρηματοδότησης που εκτιμάται ότι απαιτούνται για τον μετασχηματισμό του κλωστοϋφαντουργικού τομέα. Θα συμπεριληφθεί η διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού στη στρατηγική, και ποια άλλα νομοθετικά μέτρα προβλέπονται για να καταστεί δυνατή η διοχέτευση των χρηματοδοτικών ροών στη χρηματοδότηση του μετασχηματισμού;

2. Τα κυκλικά επιχειρηματικά μοντέλα είναι ουσιαστικής σημασίας, αλλά οι περιβαλλοντικές επιδόσεις πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο αυτών των μοντέλων. Θα συνδεθούν τα κίνητρα πολιτικής για κυκλικά μοντέλα με αποδεδειγμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις;

3. Χωρίς την αντιμετώπιση των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αξιοπρεπούς εργασίας, η στρατηγική θα αποτύχει αναπόφευκτα να υλοποιήσει τους στόχους της. Θα συμπεριληφθεί ένα πρότυπο σε επίπεδο ΕΕ για τη δέουσα επιμέλεια στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων;


Απάντηση του κ. Sinkevičius εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

1. Η Επιτροπή ενέκρινε τη στρατηγική της ΕΕ για βιώσιμα και κυκλικά κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα[1] στις 30 Μαρτίου 2022. Η εν λόγω στρατηγική προσδιορίζει τη διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο[2] και ανακοινώνει ότι η Επιτροπή θα προτείνει εναρμονισμένους κανόνες διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα στο πλαίσιο της αναθεώρησης[3] της οδηγίας-πλαισίου για τα απόβλητα[4]. Επιπλέον, στο πλαίσιο του κανονισμού για τον οικολογικό σχεδιασμό για βιώσιμα προϊόντα[5] η Επιτροπή θα αναπτύξει δεσμευτικές, ειδικές ανά προϊόν απαιτήσεις οικολογικού σχεδιασμού για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα[6], οι οποίες, σε συνδυασμό με άλλα μέτρα, όπως για την επισήμανση, τους οικολογικούς ισχυρισμούς, τα μικροπλαστικά και τη δέουσα επιμέλεια, θα κινητοποιήσουν επενδύσεις για την επίτευξη κυκλικών και βιώσιμων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων. Η στρατηγική περιλαμβάνει επίσης ειδικό μέρος για την έρευνα, την καινοτομία και τις επενδύσεις.

2. Η στρατηγική επισημαίνει τον ρόλο των κυκλικών επιχειρηματικών μοντέλων. Στο πλαίσιο της πορείας μετάβασης για το οικοσύστημα κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, η Επιτροπή θα συνεργαστεί με τα ενδιαφερόμενα μέρη για να διευκολύνει την ανάπτυξη αποδοτικών ως προς τη χρήση των πόρων διαδικασιών παραγωγής, την επαναχρησιμοποίηση, την επισκευή και άλλα νέα κυκλικά επιχειρηματικά μοντέλα στον τομέα της κλωστοϋφαντουργίας. Η Επιτροπή ανακοίνωσε επίσης την έγκριση κατευθυντήριων γραμμών για την προώθηση κυκλικών επιχειρηματικών μοντέλων[7] και για τη στήριξη της υιοθέτησης και των συμπράξεων για την κυκλική οικονομία μεταξύ των κοινωνικών επιχειρήσεων και άλλων παραγόντων[8], καθώς και για τη δημιουργία ενός κόμβου επιχειρηματικών μοντέλων[9].

3. Η παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων με σεβασμό προς τα κοινωνικά δικαιώματα και το περιβάλλον αποτελεί βασικό στοιχείο του οράματος της στρατηγικής. Εν προκειμένω, η πρόταση οδηγίας σχετικά με την εταιρική δέουσα επιμέλεια όσον αφορά τη βιωσιμότητα[10], η οποία επί του παρόντος βρίσκεται στο στάδιο της νομοθετικής επεξεργασίας, έχει ως στόχο να δώσει τη δυνατότητα στις εταιρείες να αντιμετωπίσουν πραγματικές ή δυνητικές δυσμενείς επιπτώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον, μεταξύ άλλων και σε σχέση με τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα[11], στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων των εταιρειών, των θυγατρικών τους και των αξιακών αλυσίδων τους.

[1] COM(2022) 141 final.
[2] Η Γαλλία διαθέτει σύστημα διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, ενώ άλλα κράτη μέλη, όπως οι Κάτω Χώρες, η Σουηδία και η Ισπανία, εξετάζουν τη δημιουργία ενός τέτοιου συστήματος.
[3] https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13225-Environmental-impact-of-waste-management-revision-of-EU-waste-framework_el
[4] Οδηγία 2008/98/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Νοεμβρίου 2008, για τα απόβλητα και την κατάργηση ορισμένων οδηγιών (ΕΕ L 312 της 22.11.2008, σ. 3), όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2018/851 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ής Μαΐου (ΕΕ L 150 της 14.6.2018, σ. 109).
[5] COM(2022) 142 final.
[6] Τέτοιου είδους απαιτήσεις καλύπτουν τις επιδόσεις, την πληροφόρηση, τα ψηφιακά διαβατήρια προϊόντων και τις οικολογικές δημόσιες συμβάσεις.
[7] COM(2022) 141 final.
[8] COM(2021) 778 final.
[9] COM(2022) 141 final.
[10] COM(2022) 71 final.
[11] Η πρόταση θεωρεί τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα «τομέα ιδιαίτερα υψηλού αντικτύπου», με αποτέλεσμα να εφαρμόζονται χαμηλότερα όρια για τις κλωστοϋφαντουργικές επιχειρήσεις.