Πρόσφατα, η Τουρκία χρησιμοποίησε την απελπισία των μεταναστών που βρίσκονται στο έδαφός της ως εργαλείο για να εκβιάσει την ΕΕ και την Ελλάδα. Οι τουρκικές αρχές υιοθέτησαν τη συλλογιστική ότι η ΕΕ, με το να κλείνει τα σύνορά της, αρνείται στους πρόσφυγες το δικαίωμα να διαφεύγουν από μια εμπόλεμη ζώνη σε μια ασφαλή επικράτεια.

Κατά την άποψη της Ελλάδας, η οποία επιβεβαιώθηκε από το Συμβούλιο και την Επιτροπή, τα άτομα που στάλθηκαν στα ευρωπαϊκά σύνορά της από τις τουρκικές αρχές δεν ήταν πρόσφυγες που ζητούσαν άσυλο, αλλά μετανάστες. Επιπλέον, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, θα πρέπει να παρέχεται άσυλο σε πραγματικούς πρόσφυγες που διαφεύγουν από εμπόλεμη ζώνη ή επικίνδυνο έδαφος, και όχι σε άτομα που επιθυμούν να μετακινηθούν από ένα ασφαλές έδαφος προς άλλο.

Ως εκ τούτου, ερωτάται την Επιτροπή: θεωρούν η ΕΕ και άλλοι διεθνείς οργανισμοί την Τουρκία «ασφαλή χώρα»;


Απάντηση της κ. Johansson
εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Αριθμός αναφοράς της ερώτησης: E-001862/2020

Στο πλαίσιο της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας της 18ης Μαρτίου 2016(1), η Επιτροπή έχει επισημάνει ότι θεωρεί πως το τουρκικό νομικό πλαίσιο για την προσωρινή και τη διεθνή προστασία, καθώς και οι διαβεβαιώσεις των τουρκικών αρχών όσον αφορά τη μεταχείριση των Σύρων και μη Σύρων υπηκόων που επιστράφηκαν από την Ελλάδα στην Τουρκία στο πλαίσιο της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας παρέχουν επαρκή προστασία(2), ή ισοδύναμη προστασία με εκείνη που παρέχει η σύμβαση της Γενεύης του 1951(3). Στη δήλωση ΕΕ-Τουρκίας, τόσο η ΕΕ όσο και η Τουρκία επανεπιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να τηρούν την αρχή της μη επαναπροώθησης. Κάθε αίτηση ασύλου εξετάζεται μεμονωμένα από τις ελληνικές αρχές σύμφωνα με την οδηγία για τις διαδικασίες ασύλου.
(1) https://www.consilium.europa.eu/el/press/press-releases/2016/03/18/eu-turkey-statement/
(2) Βλέπε την έννοια των ασφαλών τρίτων χωρών στο άρθρο 38 της οδηγίας 2013/32 σχετικά με κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας.
(3) https://www.unhcr.org/1951-refugee-convention.html