ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς: 1) Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, 2) Οικονομίας και Οικονομικών, 3) Ανάπτυξης

Θέμα: Προβλήματα των εμπορικών καταστημάτων στη ζώνη του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης

Η κατασκευή του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης, αν και πρόκειται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην επίλυση του οξύτατου κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης, εντούτοις, μέχρι τη στιγμή της ολοκλήρωσής του έργου, έχει προκαλέσει συγκεκριμένα προβλήματα στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.
Ένα από αυτά είναι η αρνητική επίδραση στην εμπορική κίνηση των καταστημάτων που βρίσκονται στους οδικούς άξονες από τους οποίους πρόκειται να διέλθει η γραμμή του ΜΕΤΡΟ και στους οποίους, όπως είναι φυσικό, στήνονται τα εργοτάξια, καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος των πεζοδρομίων.
Πιο συγκεκριμένα, το πρόβλημα παρουσιάζεται κατ’ αρχήν στην οδό Εγνατία, στην οποία και έχουν αναπτυχθεί μέχρι στιγμής τα πρώτα εργοτάξια, δεδομένου ότι αποτελεί τον κυριότερο δρόμο από τον οποίο θα διέρχεται η γραμμή-κορμός του ΜΕΤΡΟ. Οδόστρωμα και πεζοδρόμια συρρικνώνονται, τοποθετούνται λαμαρίνες προκειμένου να δουλέψουν τα συνεργεία, γεγονότα που αναπόφευκτα οδηγούν στο να εμποδίζεται η πρόσβαση των καταναλωτών στα εμπορικά καταστήματα και στο να τους αποτρέπουν από το να τα επισκεφθούν και να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Ως αποτέλεσμα, ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής έχει μειωθεί κατακόρυφα. Σύμφωνα με έρευνα του «Συλλόγου Μικρών και Αυτοαπασχολούμενων Εμπόρων Θεσσαλονίκης», η μείωση του τζίρου κατά την τελευταία περίοδο των εκπτώσεων (αρχές του 2008) για τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων που βρίσκονται πέριξ των εργοταξίων του ΜΕΤΡΟ στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας ανέρχεται, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2007, στο 60 %.
Το πρόβλημα εντείνεται δεδομένου του γεγονότος ότι η ολοκλήρωση της γραμμής του ΜΕΤΡΟ (με βάση τις καλύτερες προβλέψεις και αν τηρηθεί απαρέγκλιτα το χρονοδιάγραμμα) υπολογίζεται στο τέλος του 2013, καθιστώντας αμφίβολο το κατά πόσο θα αντέξουν οι, ως επί το πλείστον, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες της περιοχής, προτού αναγκαστούν να διακόψουν τη λειτουργία των επιχειρήσεών τους. Οι επαγγελματίες που διατηρούν καταστήματα στα συγκεκριμένα σημεία παρατηρούν, μάλιστα, πως αντί να επιταχύνονται, τα έργα επιβραδύνονται. Σημειώνουν χαρακτηριστικά πως όταν τα έργα ξεκίνησαν, δούλευαν δύο ή τρεις βάρδιες, ακόμα και τη νύχτα και τα Σαββατοκύριακα. Τώρα οι εργασίες σταματούν στις 2 το μεσημέρι και κατ’ εξαίρεση συνεχίζονται απογεύματα ή Σάββατο πρωί. Το σκηνικό αποκτά ακόμα μία προβληματική διάσταση λόγω του ότι στο πεζοδρόμιο έξω από τα καταστήματα σκάβουν διαδοχικά άλλοτε για έργα της ΔΕΗ και άλλοτε της ΕΥΑΘ, γεγονός που οδηγεί σε σημαντικές καθυστερήσεις και έλλειψη συντονισμού μεταξύ των συνεργείων. Πρέπει να προστεθεί πως οι δυσκολίες των καταστηματαρχών λόγω των έργων έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που ήδη αντιμετωπίζουν λόγω της μετακίνησης του κύριου μέρους της αγοραστικής κίνησης στα μεγάλα πολυκαταστήματα και εμπορικά κέντρα που βρίσκονται περιμετρικά της πόλης, αλλά και της γενικότερης οικονομικής στενότητας του καταναλωτικού κοινού. Ήδη μάλιστα έχουν εμφανιστεί τα πρώτα λουκέτα στη συγκεκριμένη περιοχή, ενώ η προοπτική ότι θα μπορέσουν οι σημερινοί έμποροι της Εγνατίας οδού να αποκομίσουν τα αναμφισβήτητα οφέλη που θα έχει η ολοκλήρωση του έργου στα καταστήματά τους φαντάζει όλο και πιο μακρινή. Είναι βέβαιο ότι, χωρίς την λήψη των κατάλληλων μέτρων, παρόμοια προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπίσουν και οι έμποροι σε άλλους δρόμους, από τους οποίους πρόκειται να διέλθει η γραμμή του ΜΕΤΡΟ, όπως η Δελφών, η Σόλωνος κ.τ.λ., όταν επεκταθούν τα εργοτάξια, όπως πολύ σύντομα προβλέπεται.
Οι καταστηματάρχες έχουν ζητήσει πολλές φορές από τις τοπικές αρχές (Δήμο Θεσσαλονίκης κ.τ.λ.) να λάβουν μέτρα που θα τους βοηθήσουν για το χρονικό διάστημα που θα εκτελούνται τα έργα, όπως πάγωμα των δημοτικών τελών και φόρων, αλλά δεν εισακούστηκαν. Τα συγκεκριμένα μάλιστα μέτρα, μαζί με άλλες προτάσεις, όπως π.χ. η αναστολή καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών των θιγόμενων εμπόρων προς το ΤΕΒΕ και το ΙΚΑ, αλλά και πρόβλεψη εφάπαξ έκπτωσης στη φορολογία των επιχειρήσεών τους, έχει προτείνει και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ενώ αιτήματα προς την κατεύθυνση της οικονομικής στήριξης των επιχειρήσεων που πλήττονται από τις εργασίες του ΜΕΤΡΟ, προτείνοντας το πάγωμα των δημοτικών τελών, έχουν υποβάλλει και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, αλλά και ο Σύλλογος Μικρών και Αυτοαπασχολούμενων Εμπόρων Θεσσαλονίκης.
Σε σχέση με το πάγωμα των δημοτικών τελών, η απάντηση της νομικής υπηρεσίας του δήμου Θεσσαλονίκης ήταν ότι υπάρχει ασάφεια νόμου και δεν μπορεί να ληφθεί μια τέτοια απόφαση αν δεν υπάρξει πρώτα ερμηνευτική εγκύκλιος ή δικαστική απόφαση, πράγμα που ακριβώς καταδεικνύει την ανάγκη παρέμβασης της πολιτείας, ακόμη και στο ζήτημα αυτό, το οποίο εκ πρώτης όψεως φαίνεται να ανήκει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα του δήμου.
Πέρα, ωστόσο, από τα οικονομικά προβλήματα, εμφανίζονται και ζητήματα ασφάλειας. Πίσω από τις λαμαρίνες δημιουργούνται ιδανικές συνθήκες για διαρρήξεις και κλοπές. Η αρχική πρόβλεψη για την οριοθέτηση των έργων αφορούσε συρματοπλέγματα και όχι λαμαρίνες, ώστε οι βιτρίνες των καταστημάτων να φαίνονται, καθώς και φωτισμό, αλλά δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε. Επιπροσθέτως, πολλοί καταστηματάρχες έχουν εγείρει το θέμα της έλλειψης εξόδων κινδύνου σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης, όπως αυτών του σεισμού ή της φωτιάς.
Ενόψει των παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί η Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των εν λόγω ζητημάτων και την προστασία των συγκεκριμένων επιχειρήσεων;

Η ερωτούσα βουλευτής,

Εύα – Ευδοξία Καϊλή